Dagelijks archief: 18 oktober 2007

Great Falls en heerlijke mensen

Monique in Great Falls NP

Bah, alweer de laatste dag hier in de omgeving van Washington DC. Ik had Petra moeten geloven en veel meer tijd voor deze omgeving moeten uittrekken. Want al zijn wij geen stadsmensen, hier is nog veel meer te zien dan alleen maar stad. Een dagje Baltimore met zijn Inner Harbor, flaneren in Annapolis, een bezoek aan Mt. Vernon en de geschiedenis van George Washington, Arlington Cemetry … tja, hier moeten we terug komen. Al is het alleen maar om bij Petra en Rick terug te komen, want wat hebben wij enorm met hen genoten weer vanavond! Na de kennismaking maandag voelde het vandaag alsof we bij oude vrienden op bezoek gingen die we al jaren kennen. Maar daarover straks meer.

We begonnen de dag huishoudelijk. Ik neem altijd graag de kans waar om mijn was te doen op campings waar ik niet alles mee hoef te zeulen, dus waar ik een auto heb. Vanmorgen stond dus de Chevy al op tijd volgeladen met drie trommels wasgoed en het tasje met wasmiddelen, drogerdoekjes en mijn kwartjespot. Het is een heel avontuur hier op de camping zeg. Er is een enorme laundry met 19 wasmachines en evenzoveel drogers, daarnaast zit een filmruimte met een enorm tv-scherm waar wat kids televisie zitten kijken, er is een tafel voor computergebruik en een volledige snackbar. Ik heb mijn laptop meegenomen om foto’s te uploaden, want de verbinding in de camper viel gisterenavond geregeld weg. Hier gaat het werkelijk als een speer. Als ik een tijdje zit komt Albert en we nemen allebei een lekkere beker koffie. Rond half elf is alle was gewassen, droog en gevouwen en kan alles de kast in. Wij vertrekken daarna naar Great Falls, het Nationale Park waar we op Petra’s blog zo vaak over lezen. Eerst eten we in het dorp Great Falls een snelle lunch en dan is het op naar de Pomotac River. Deze rivier stroomt langs Washington en net voor Great Falls is een dam. Het grootste gedeelte van het drinkwater voor de stad wordt hier apart gehouden. We lopen een stuk langs het pad langs de rivier en gaan dan een stuk terug, naar het visitor center. We kijken bij de drie uitkijkpunten naar de watervallen in de rivier en zijn stil van zoveel moois. Een mevrouw naast me vertelt me dat we een uniek beeld hebben vandaag. Het is hier al wekenlang droog en daardoor staat het water in de rivier extreem laag. Zij heeft het nog nooit zo laag gezien en veel van de rotsen die wij nu zien, zitten normaal volledig onder water. Mooier dan dit, kan niet, zegt ze. Wij geloven haar graag. We brengen hier zeker twee uur door in totaal, kijkend, genietend, fotograferend.

We zien aan de andere kant van de rivier mensen op een loopbrug kijken, dat is de Maryland-kant van het park. Daar loopt het kanaal wat de trekschuiten helemaal vanaf het Noorden naar Georgetown brengt, waar wij gisteren zo’n schuit zagen. Op die manier werden vroeger de produkten van het land naar de stad gebracht. Dit gebied is zó rijk aan geschiedenis, geweldig.

We verlaten Great Falls en rijden langs prachtige, enorme huizen naar Tysons Corner. Bij Macy’s kopen we een mooie reistas voor onze extra spullen, we hebben geluk, er gaat 50 procent korting af. Daarna gaan we naar Target om nog wat boodschappen te doen.

Tegen half zes arriveren we in Vienna bij Petra, waar we lekker buiten op het deck wat drinken en genieten van de capriolen van hun hond Cosmo. Cosmo is druk met de hond van de buren.

Om zeven uur zijn we bij Clyde’s, een bijzonder mooi restaurant waar Petra en Rick ons uitgenodigd hebben voor het diner. Het gaat niet allemaal van een leien dakje, maar Petra heeft dat beter beschreven dan ik dat kan in haar blog. Voor wie wil weten hoe gezellig en ontspannen het vanavond was, lees maar hoe zij het vond (en kijk naar de foto), ik sluit me helemaal bij haar woorden aan. Soms wonen mensen gewoon te ver weg!

Perfect voorbeeld ook trouwens van Amerikaanse service in het restaurant, gaat er iets mis, los het dan direct op en bied je excuus aan, super! Dan hebben we weleens anders meegemaakt!

Lieve mensen, het wordt een korte blog, maar het is laat, we zijn moe en morgen moeten we om 9 uur de Chevy al weer gaan inleveren. We gaan via Annapolis naar West Chester rijden, een wat langere route dan via Baltimore, maar we hopen op een mooi landelijk stuk. Tot morgen! Onze foto’s houden jullie tegoed tot morgen!!